Symptom

  • Bilen ryker vitt vid tomgång och / eller under körning

Möjligt fel

Turboaggregat eller topplockspackning.

Topplockspackning: För att utesluta topplockspackning, kontrollera oljan genom att titta på oljelocket och stickan – vit sörja indikerar på vatten i oljan och är oftast följden av en trasig topplockspackning. Lite vit sörja kan dock vara kondens. Man kan även kontrollera i kylarvattnets expansionskärl (OBS! Kan vara het om bilen har varit igång) – lukta om det doftar avgaser och titta i vätskan när bilen är igång om det bubblar. Om det inte finns någon vit sörja i oljan, kylarvattnet är OK och turbon likaså, så är det bästa att göra ett kompressionstest på bilen. En trasig topplockspackning behöver inte nödvändigtvis betyda vatten i oljan. Biltema säljer billiga kit där siffrorna inte är precisa, men där man åtminstone får en humm om det finns ett läckage eller ej.

Turbo: Lossa på insugsröret till turbo (till vänster om turbon framifrån) och känn på propellern till turbon. Om den glappar axiellt – d.v.s. in och ut – så är turbon förmodligen dålig.

Posted in: Vanliga problem

Comments closed.