Vanliga problem

Bilen dör plötsligt och startar inte på ett tag

Symptom

  • Bilen dör oväntat och startar inte förrän den har hunnit svalna (10 minuter eller mer) och/eller går oroligt.

Möjligt fel

Vevaxelgivare. Om den aldrig har bytts och bilen har gått över 15 000 mil så är det troligt att den kommer att behöva bytas snart. Om inte annat så kan man göra det i förebyggande syfte. Delen kostar i Sverige ca 500 kr. En guide för att byta finns här: Byte vevaxelgivare.

 

Permalink.

Bilen ryker vitt vid tomgång / under körning

Symptom

  • Bilen ryker vitt vid tomgång och / eller under körning

Möjligt fel

Turboaggregat eller topplockspackning.

Topplockspackning: För att utesluta topplockspackning, kontrollera oljan genom att titta på oljelocket och stickan – vit sörja indikerar på vatten i oljan och är oftast följden av en trasig topplockspackning. Lite vit sörja kan dock vara kondens. Man kan även kontrollera i kylarvattnets expansionskärl (OBS! Kan vara het om bilen har varit igång) – lukta om det doftar avgaser och titta i vätskan när bilen är igång om det bubblar. Om det inte finns någon vit sörja i oljan, kylarvattnet är OK och turbon likaså, så är det bästa att göra ett kompressionstest på bilen. En trasig topplockspackning behöver inte nödvändigtvis betyda vatten i oljan. Biltema säljer billiga kit där siffrorna inte är precisa, men där man åtminstone får en humm om det finns ett läckage eller ej.

Turbo: Lossa på insugsröret till turbo (till vänster om turbon framifrån) och känn på propellern till turbon. Om den glappar axiellt – d.v.s. in och ut – så är turbon förmodligen dålig.

Permalink.

Knackande / rasslande ljud från motorn

Symptom

  • Knackande och/eller rasslande ljud från motorn

Möjligt fel

Om bilen har gått över 15 000 mil utan att kamkedjan har bytts så är det mycket troligt att det är dags för ett byte. Det finns inga fasta intervall för byte av kedja – man byter när kedjesträckaren har gått ut 15mm eller mer.

Permalink.

Vinande ljud från motorn

Symptom

  • Vinande ljud från motorn

Möjligt fel

Permalink.

ACC dör plötsligt

Symptom

  • ACC:n dör och visar endast siffror på ena/båda sidorna

Möjligt fel

Korrupt programvara i ACC. Går att flasha om på vissa verkstäder. På vår sida om ACC-felkoder kan du enkelt felsöka din ACC-enhet.

Permalink.

193 kommentarer

  1. Jag har en Saab 9-5 1.9 TDI, turbo agreggaten har lagt av.
    Och jag har försökt köpa en ny turbo till den men på Svenska Bil reserdelar har dom slut.

    Och dom vet inte när dom kommer få in.

    Man måste kunna få hjälp med reserv delar någonstans. Var köper saab reserv delar till sina bilar.

    Som kund måste jag kunna få hjälp och vända mig direkt till återförsäljar, snälla kan ni hjälpa mig.

    Mvh

    Sehmus Yesil

  2. Hej Sehmus

    Kolla på gikturbo, de brukar ha bytesturbo.
    Se länk: http://www.gikturbo.se/bytesturbo/bytesturbo-latta-fordon/saab-9.5-tid-150hk.html

    /M

  3. Hej,

    Har en og9-3 aero, och sista tiden när jag startar den, kall, så kan den efter en minut eller två bara dö när man står stilla vid rött ljus bland annat. Den startar direkt igen dock.
    I samband med detta har den börjat rycka till under färd ibland, och ibland har den inte gett riktigt bra respons på gasen.
    Kan detta vara vevaxelgivaren som börjat ge upp?

    Tacksam för svar, med vänliga hälsningar:
    //Joel

    • Hej joel det kan vara vevlägesgivaren men generellt brukar bilen dö när man kommer upp i motortemperatur. men kan vara svårstartad efter en kvarts bilkörning.. annars kan det vara spjällhuset går bilen dårligt tongången dårlig, behöver gasa mer, startar ibland med gaspådrag vid start av motorn.

      För mig låter som felsökning så får du svaret.. jag bytte spjällhuset när tongången var kass jag fick gasa för bilen inte skulle dö startar inte var tvungen att hålla mig över 1000 varv så jag kunde starta bilen motorlampan lyste vid samband

      • Jag hade också problem med själlhuset. 7000 tog de för byte, men jag köpte en flaska Brakleen och rengjorde det invändigt istället. Gått som en klocka sen dess. Testa alltid detta innan ni slänger ut onödiga pengar för att verkstan inte fattar hur saker funkar.

        Bilen tror att det är fel på givaren när spjällhuset blivit skitigt invändigt eftersom spjället ”fastnar” i geggan och går trögare. Vips så går bilen i ”limp-home-läge” dvs dör på tomgång etc. Jag känner igen symptomen. Funkar det inte efter rengöring och återställning av ”limp-home-solenoiden”, då kan ni fundera på att byta.

        Med vänlig hälsning,
        Erik

  4. Hej jag har en Saab 9-5 jag va ute och körde sen funkade bra men sen på morgonen startar den inte och det har rökt vitt när man startar den första gången sen rycker det inget när man kör startar bilen om turbon är trasig

  5. Hej alla!!
    Är det nån som kan eller vet vad är det för fel på min Saab 95 combi 1999 2.0 torbo
    Min klimat har slutat ge värme på vänstra sidan men högra där allt funkar???

    • Hej
      Hade samma problem med min 9-5 – 06 att acc funkade på höger sida och inte på vänster . Och det ska finnas någon knapp på instrumentbrädan man håller in som kalibrerar accn sedan funkade accn på båda sidorna.tyvärr kommer jag inte vilken knapp man skulle hålla in.

    • kan vara plastaxlen som styr värmen plocka bort skydet som sitter övanför pedalerna så kommer du till där det blåser luft. ta bort motorn som styr luftflödet bakom där sitter en axel som kan gått sönder. finns att köpa en Styrhulsa på saab Kostar 20 – 25 kr. Det var felet på min Saab 98 a.

      • Hej. Läste detta om styrarmen i fläkten, har en saab 9,5 som har det felet visar felkod 1 08 MEN har plockat isär allt där under armen styrhylsan är hel, provade att starta bilen med motorstyrningen på plats och ser ju att allt rör sej som det ska tror jag, provar att ändra till framrutesblås och direkt förarblås maskineriet verkar funka MEN ingen värme?? vad e felet. HELP ME PLEASE.

        • På min 9-5 blåser det iskallt på förarsidan och full värme på passagerarsidan.
          Om man trycker på auto och off samtidigt. Så kan man avläsa felkoderna. Jag fick fram att det var fel på spjället. Och plockade då bort kåpan över mekanismen som styr spjället på passagerarsidan. Sedan startade jag bilen och tryckte på auto och off för att göra kalibreringen. Därefter försvann felkoderna och acc´n fungerar ett tag. Men felet återkommer efter ett tag. Så jag har upprepat proceduren 3 ggr nu. (Det tar högst 10 minuter att fixa.) Men det är ju irriterande att felet återkommer.

    • kolla om axeln på spjällmotorn är paj, den sitter snett till höger ovanför gaspedalen…

  6. Tjena har en Saab 2.3 t års 99 bytt tändkassett men den vill inte starta varvräknaren rör sej inte alls under. Startförsöket handlar det om vevaxelgivaren? Pumpen surrar på mvh Pierre tacksam för svar

    • Tjena pierre vevlägesgivaren brukar det vara fel när inte varvräknaren rör sig annars är det växellägesgivaren om det är automat.

      tips byt vevaxellägesgivaren många som har bytt givaren har blivit av med problemet…lycka till.. Rhobin saab 9-5

  7. hejsan, min SRS lampa lyser, kan ja få den att ”ge upp ” `?

    • Med ”ge upp”, menar du att du vill att den ska slockna? Lampan lyser om det är fel på SRS-systemet, och gör så tills felet är lagat och felkoden raderad. Är ingen större vits med att försöka ta ur lampan t ex, eftersom bilen inte blir godkänd vid besiktning om den inte lyser när tändningen vrids på.

  8. Tja! Har en 9-5 2,3 l 2005 där alla varningslampor har börjat att lysa när jag kommer upp i 70-90 km/tim,
    Lyser så i upp till en timme eller om jag stannar och stänger av bilen så slocknar den för att återkomma efter en kort stund.Har haft bilen hos mecken men allting funkar som det ska förutom lamporna som tänds.Nyligen så slutade den blå lampan som visar när man har helljus på att fungera, fick då en 2:a på besiktningen pga av detta.Finns det några bra ”trick” för att bli av med detta eller ska kärran in för service ?Har provat att koppla ur batteriet ett dygn o då funkade allt som det skulle i ungefär en dag för att sedan återkomma.

    • Blåa lampan indikerar att helljuset är på, vanligt fel på 9-5orna att helljusreläet glappar,ytrar sig i att vänster helljus slutar fungera och den blåa lampan ej tänds, samtidigat skall du få feltext ”framljus ur funktion” i SIS panelen när du slår på helljuset. Bakom batteriet sitter reläboxen som du får öppna,helljusreläet är oranget för det mesta. Går att öppna och löda själv om man vill men enklast är att köpa ett på skroten. Nytt kostar över tusenlappen hos saab.

  9. Hej.. Har fått problem med min Saab 9-5 Aero -04, Det händer inget när jag vrider om startnyckeln, inte ett klick från startmotorn.. men den brukar starta efter några försök.
    Alla lampor och instrument funkar som vanligt.. inga felmeddelanden !!

    Batteri och startmotor är helt nya.. Trodde det var fel på startmotorn.. men problemet kvarstår…

    // Göran

    • Göran. Kan vara tändningslåset. Vicka lite på nyckeln när du vrider om och den är död.

    • hej göran har du provat dragit fram och till med växelspaken? kopplat bort batteriet?det fungerade för mig.. startar alltid vid kall motor men startar inte vid 1/3 dels motor temp – normal temp åtgärd byte av vevaxelgivaren brukar bota men har du automat behövs byta växellägesgivaren… har själv haft det problemet. inlämnad på saab har bytt vevlägesgivaren, startmotor ,2 st givare, tändlåskontakt och slutligen felet var växellägesgivaren… och problemet är löst. Har en saab 9-5 2001 automat 2.3t 28000mil jag fick till slut koppla ur batteriet två ggr runt 5-15 min urkopplat.. koppla tillbaks batteriet och vrid om nykeln…fungerar alltid.

  10. Hej. Har relativt nyss köpt mig en saab 9-5 -02 Turbo. Men nu har det blivit problem att få in backen. Får absolut inte in backen när bilen är på, så det är bara att stänga av bilen snabbt och lägga in backen och därifrån backa. Alla andra växlar funkar perfekt. Det låter ingenting- jag har nere koppling i bott men inget hjälper. Vad är detta ??

    • Synkringarna för backen är utslitna. Bytte av växellåda eller byta synkringarna på backen i din växellåda.
      Stora kostnaden för detta är jobbet för växellådan måste plockas ur i båda fallen, du får räkna med några tusen i arbetskostnad. Beg växellåda går att hitta för en 1500- 2000 kr och byte av själva synkringen kostar nog bara några hundra.

  11. Philip Kumlander

    Hej jag har nyligen köpt en saab 9-5 kombi 2,3t och motorlampan lyser. Bilen går normalt,inga oljud eller dylikt. Jag har fått lampan släckt 2 gånger och fick kommentaren att det inte är nått allvarligt. Kikade runt lite och hittade en lös slang som jag satte tillbaka innan dom släckt lampan sist, men den kommer tillbaka efter ca2-3 mils körning, kan det va bypass-ventilen som spökar som några på saab turbo forumet pratar om? Skulle verkligen uppskatta all hjälp.
    MVH

    • Hej philip lyser motorlampan ibland ibland lyser den hela tiden och ibland lyser precis när man har startar och efter 5 min slocknar den eller tvärtom..

      Felsökte min på mekonomen 250kr felet är tändkasetten misstände på 3 av 4 tändspolare sen efter byttet har inte motornlampan lyst överhuvutaget.. saab 9-5 2.3t årsm 2001

      • Philip Kumlander

        tack så mycket för svar, tippar på att det kanske kan vara det för när jag blir tvungen att bromsa in snabbt så rycker motorn till och ibland dör (ganska sällan).
        Ska kolla detta väldigt snart.
        :)

  12. Jag har en 9-5 aero -02 den har nyss servats och fixats till men nu luktar det olja i bilen när man står still å bilen är på även vid rödlysen. Dessutom tänds lampan i taket och lampan om att förar dörren är öppen å snabbt slocknar igen om man bromsar lite kraftigare eller det är lite ” hoppig” väg. Nån som vet vad som kan vara fel på den?

  13. Hej, finns det någon som skulle kunna hjälpa mig. Jag behöver en ny växellägesgivare till min Saab 95 automat. Vart finns dom att köpa och vad ligger priset på?

  14. Hej! Har en saab 9-3. 99.
    Motorlampan lyser när det är kallt, efter att jag kört en stund. Ibland räcker det att stänga av fläkten så slocknar den. Funderar på om det kan vara nån tempgivare?

  15. kristina valborg

    har en saab combi 9-5-årsm. 03 som 5 växel inte går att lägga i.
    måste jag byta växellådan
    mvh kristina

  16. Har en Saab 9-5 -01. Varför kommer det vit rök när jag accelererat o växlar upp? T. ex. när man kört ut från ett stopp.

  17. Ok Mikael. Tack så mycket.

  18. hej har precis bytt vevaxelläges givaren men nu kom ett annat problem;( den e e helt död efter körning ca20min senstartar den, vad kan problemet va? inget klick inget ljud från stamotorn allt edött, kan de va startspärren?
    Med vänlig hälsning, jocke

    • Jag har samma problem, bytt startmotorn, vavaxelgivaren och batteri. Pratade med en luttrad SAAB-mek i morse som tror det rör sig om växellägesgivaren. Bilen startar ALLTID vid kallstart, men strejkar helt ibland vid varmstart. Bensinpumpen låter, all el hoppar igång med den beter sig precis som när man försöker starta i D.

  19. Hej! Har en Saab 9-5 2.0t biopower -06:a. Ibland slutar fjärrstyrningen till centrallåset att fungera. Samtidigt som det händer så vill inte stereon/navigatorn stänga av sig själv när man vrider av tändningen och tar ut nyckeln? Någon som har en idé om vad som har hänt?

    • Det är tändningslåset som inte ploppar upp nar du drar ur nyckeln.
      kan prova att ta isär det och göra rent det och lägga i nytt fett olja

  20. Saab -00
    9-5. Startar inte provar flera gånger, efter 15 min. ok
    hade likadant för ett år sedan, har fungerat ferfekt därimellan?

  21. Henry sysimetsä

    Hej har en saab95 årsmodell 07 där inte helljuslamporna blå ljus fastnar har bytt relä spak och ljusbrytarpåslaget på vänster sida Allt funkar annars med ljusen ljustuta och inställningen för ljusen Det är xenon lampor till halvljus men vanliga H4 till helljuset

  22. Hej! Har en Saab 9-5 2,0 t biopower -08:a och den drar 2,2 l bensin per mil och 3,1l etanol per mil! Någon som vet vad felet kan vara?

    • Björn Magnusson

      Hade precis samma problem med min 9000 turbo.
      Det tog ett tag för verkstaden att hitta problemet, 4 Dagar ( efter konsultation med Scania i Södertälje )
      Motorn gick i nödläge,lösningen var byte av givarn som talar om när motorn är kall eller varm.
      lycka till.

  23. Håkan Carlsson

    Saab 9-5 aero startar ibland inte?

    Ska starta bilen men inget händer, dvs inte ens startmotorn går i gång. Spelar ingen roll om jag kört några mil eller om bilen stått still några dygn! Får inte känslan av att batteriet är dåligt i bilen. Fick indikation att batteriet till nyckeln började bli klent men inte kan det ha något med detta att göra?? Har ej försökt med att ladda upp bilbatteriet, kan det vara så enkelt eller vad kan felet bero på?

    Mvh

    Håkan

  24. Hej
    Har en Saab -99, 9-5 där jag inte längre kan växla ner till 2:ans växel från 3:ans.
    Det går bra att starta på 1:an, sen växla upp som vanligt. Vad måste jag göra för att kunna växla som vanligt igen? Någon som har ett tips? Tack på förhand!

  25. Hej jag har en aero 00 där det strular med värmen ! När jag har på Lo på båda sidorna så får jag varmt i allafall på passagerar sidan och mellan sätena och under sätena men jag får kallt på förra sidan ? Lite jobbigt nu när det är fint väder !! Vore tacksam om det fanns någon på forumet som kan ge mig ett svar !!
    Med vänlig hälsning, Robban

  26. Hej! Har en saab 9-5 2,0t,99. Den har börjat hacka, orkar nästan ingenting direkt det blir minsta lilla uppförsbacke eller att jag ska köra om eller nått så hackar/rycker den. Känns ungefär som innan man får bensinstopp. Trodde först det var soppapumpen då den även är lite svårstartad om det är mindre än halv tank kvar. Men soppa pumpen är bytt och problemet kvarstår. Någon som vet vad det kan vara?

    • Hade samma fel. Lamdasond och tändstift var det i mitt fall hoppas det funkar för dej. Tips för saab ägare som bor nära Örebro MAPTUN heter företaget är riktiga saab proffs. Kika in på deras hemsida billiga reservdelar

  27. Hej!
    Jag har en Saab 95 -07 som är helt nyservad. Befinner oss på bilsemester och igår på motorvägen kunde jag plötsligt inte gasa, styrningen blev svår, väldigt svårt att bromsa! Varningslamporna för motorn, oljelampan och batteriet tändes. Vi fick stopp på bilen och lät den stå 10 min. Startade den utan problem sedan och körde i cirka 50 km i 2, 5 mil utan att något kändes konstigt eller att varninglamporna tändes. Den kändes som vanligt.

    Är det någon som vet vad detta kan bero på? Kan det helt enkelt vara så att jag har råkat att komma åt nyckeln då den sitter mellan sätena och fått den i tändningsläge under färd? Någon som har varit ned om det?

    Tacksam för snabb hjälp!!

    /Fredrik

  28. Hej! Jag har en 9-5 -99 som går mkt bra, men plötsligt fungerar inte fläkten o inte heller acc,n eller värmen, allt är dött, har försökt allt, men inget resultat. Är det någon som kan tipsa vad felet är. Jag vore tacksam för svar

  29. nils lychou

    Hej! det är jag igen som har problem med fläktsystemet, jag har gjort testen med acc och det var ok, Jag har varit på saab-verkstad, men dom visste inte, kanske fläkten, sa dom, men ibland går den ibland inte, kan det vara fläkten? Nu verkar inget fungera jag får bara in fartvinden i bilen, så jag börjar tro att det kanske är fläkten, är det ett problem på saab-bilar? Kan du säga hur man kommer åt den lättast, För jag måste få till det på något sätt.

    • Den kan ju helt enkelt vara utsliten, hur långt har bilen gått? Kupefläkten brukar hålla en 15000 mil så jag har bytt den på min 95 som gått 28000. Att den går ibland och inte ibland är ett tecken på att den behöver bytas. Man kan köpa en ny på typ Speedparts och låta någon mindre verkstad byta den.Det brukar bli billigast :)

  30. Erik Jakobsson

    Hej!
    Jag funderar på att köpa en SAAB 9-5 2.0t SE sedan från 2000. Vet du/ni vilka de vanligaste problemen är med den årsmodellen?

    • Hej Erik.
      Jag har en 2.0 från 2001 som jag köpte när den hade gått 14 000 mil nu har den gått 22 000.
      Jag har bytt:
      Turbo 12 500:-
      Bensinpump 800:- beg bytte själv
      Ljuddämpare, mitten och bakåt 3000:- bytte själv
      Krängningshämmare H V fram. kostade mellan 1000-1500
      Bytt till den nyare vevhusventilationen minns ej pris.
      Ny SID panel ca 2000:- med arbete

  31. Hej!
    Har en Saab 9-5 2.0 från 2001. Om jag har parkerat den i solen en längre stund (3-4 timmar och uppåt) så ryker det kraftigt när jag startar. Märks inget annorlunda när jag kör med bilen och röken försvinner efter några sekunder. På morgonen eller om bilen har stått i skuggan ryker det inte.
    Turbon är bytt för 5000mil sen.
    Mvh Daniel

  32. hej! Du har nog rätt kupefläkten behöver bytas, bilen har gått 27000 mil. Hur kommer jag åt den enklast?, var sitter den? vore tacksam för svar

  33. Hej!
    Jag har en saab 9-5 2,0 biopower 07a. den ryker vit tjock rök vid start och håller i sig även på tomgången plus att tomgången går ojämnt.Vad kan detta vara för fel.Har kollat oljan och är normal.tacksam för svar. :)

    MVH// uffe

  34. Hej
    har en 9-5, -03 på 17xxx mil, Automat. Har fått problem med att bilen dör när jag lägger i backväxeln, främst händer detta när bilen har varit igång en ca 10min å sen startar den, oftast när jag börjar backa så dör bilen och jag får dra igång den på tändningen med 3-4 försök innan motorn startar.

  35. Hej,

    Ute på vägarna på semester och ser ett rådjur, tryckerpå tutan men inget händer….

    Dagen efter prövar jag igen, då fungerar den.

    Vad kan vara felet, glapp i kontakten?

    /matts

    • Hej! Jag tror att många av ovanstående glapp och tillfälliga funktioner som ibland fungerar och ibland inte beror på spruckna lödningar i reläna som sitter i boxen under huven vid batteriet.har själv fått löda om relä ”lamp control” för att vänster helljus och den blå lampan ej lyser ibland.seda fungerar det.det står horn på ett oxå, jag skulle nog prova att löda om det.jag har även lött om larm enheten som sitter bskom innerskätmen eftersom larmrt startade i tid och otid.sedan fungerade det som det ska.Det sitter även en säkring märkt abs tcs som man kan putsa av kontakt ytorna på så slutade mina broms abs tcs lampor att plötsligt lysa.

  36. Hej, Jag har en saab 9-5 04 som jag har bytt tändkassett, tändstift, bränslepump och dessutom kollat hallgivare samt vevaxellägesgivare på. Har haft den inne på saabverkstad för att leta felkoder men inget fel hittas. Trots det hackar bilen till, känns som om den halvdör för att snabbt starta upp igen inom en sekund. Den hackar oftast till vid låga varvtal eller frikoppling. Vad är detta för något?

  37. Hej, jag har en 9-5a från 2006, det är en automat med sportknapp, nu när jag var ute och åkte så är det precis som om det inte är nått krut i den helt plötsligt!! händer knappt någon skillnad om jag trycker in sportknappen, kommer upp i hastihet osv med det tar sin lilla tid och är inte alls den bilen det var förra veckan :-(
    ingen varningslampa eller något som indikerar att det är något fel, någon som kan hjälpa eller ha någon ide om vad som är fel? turbon slut? tändkasetten??
    Tomas

    • Klas DAhlström

      Hej! Har en 9-5 -04 Vector, samma sak har hänt mig, bilen varvar långsamt till ca 4000 rpm vid fullt gaspådrag men känns som en Skoda -78 ungefär. Jag fick ett felmeddelande i SID som är åtgärdat och släckt men ingen skillnad i draget.. Har du fått några bra tips?

  38. Hej har saab 9-5 kombi år modell 99
    Bilen stängdes av vid två tillfällen vid 70 km/h mitt på vägen vet nån som har haft detta problem
    vad kan man göra åt det

    mvh pravin

  39. Ibland fungerar inte centrallåset. Men efter att jag har startat bilen och direkt slår av tändningen fungerar låsningen igen. Känner någon till problemet?

  40. Hallå, abs, parkering, centralavarning och esp + motor lamporna tänds när jag accelererar över 130km/h och försvinner efter jag har startat om bilen. Bilen bromsar även ojämnt mellan 150-100 km/H men jämnt mellan 90-0km/h och håller man jämn gas pendlar varvtalet och turbo trycket.

    Oerhört tacksam om nån vet svaret

  41. Hej!
    Jag har en Saab 9-5, 99 års modell o oljelampan lyser en stund efter att jag startat o de andra lamporna släckts. Sen ljuder signalen om att ngt är fel o då slocknar oljelampan. När bilen är varm, händer inte detta. Någon som vet vad det kan vara?
    Sen ett annat problem som kommer ibland när man kört ett tag, stannar o ska in ngt ärende på 5 minuter. Startar Jsg bilen då så kan det gå ner i varvtal o dö. Då måste jag stå still o gasa rejält så att den ej dör. Kan även hända vid rödljus att den nästan dör. Sen är den svårstartad. Tacksam för svar

    • Tjena, hade samma problem på en äldre saab, Det du bör kolla är när den sist fick ny olja o om du har olja i, Om den har ”druckit” olja kan detta vara en indikation på att turbon snart går. Men kolla över tomgången om du startar upp den kall/halvkall o du behöver gasa mycket.
      Jag använder alltid lite gas när jag startar till ca 2000 rpm, sedan kör jag iväg när den gått ner igen.

      Finns flera saker som bör kollas. En person som hjälpt mycket är youtube personen Scotty kilmer. Här ser du vad du bör göra(tyvär inte för saab) Men att du ska spraya rent så den andas bättre.
      http://www.youtube.com/watch?v=eQpPcdvSBks
      Mvh Wille

      • camilla Dahlkvist

        Tack för svaret! Oljan är ”ny” eftersom det rann olja ur den för någon månad sen och sedan har jag precis kollat att där fanns olja. Så det kan det inte vara. Turbon är bytt en gång men det var ju några år sedan och det är kanske dags…. Usch nej det hoppas jag inte.
        Problemet fortsätter men vet fortfarande inte vad det kan vara. Känns som det tar längre tid nu än förut innan lampan släcks men det kan ju vara inbillning kanske. Men jag ska kolla Scotty Kilmer ivf. Tack för tipset!
        Hälsningar Camilla

  42. Jag har en 95 Aero T6 XWD, 5600 mil. På sistone hörs ett dovt ljud från bakre delen när jag kör från stillastående. Det hörs just när första växlen går i, och speciellt när jag svänger (t.ex kör ut från en parkeringsplats) och även när 2:an och 3:an går i. Ljuden tenderar att försvinna när jag kört ca 2 km eller så. Verkstaden har ännu inte lyckats lokalisera/definiera problemet varför jag frågar er. Har någon upplevt samma sak ?

  43. Hej, jag har en saab funkar som den ska. Men imorse när jag skulle åka till jobbet kommer jag Inte in i bilen, den verkar helt död. Testat att bytta batteri i ”låsdosan”, men inget händer. Fungerar inte heller att använda sig av nyckeln för att ta sig in :S

  44. Har en Saab 9-5 2000 2,0t som spökar. till en början var det tydliga symptom på vevaxelsensorn, så den byttes ut först. Efter det upplevde jag att bilen gick mycket bättre i exakt en vecka. i dag på väg till jobbet efter att ha suttit i stockholms trafiken i ca 45 minuter så börjar tomgången svajja i ca 10 sec för att sen dö. Den här gången så startade bilen direkt och gick att köra men upplevdes som slö när laddtrycket skulle komma. Kan det vara spjällhuset som behöver lite omsorg eller är det bara att vinka adjö till nästa månadslön? hittade R slangen dinglandes då den spruckit vid magnet ventilen och kopplade tillbaka den men ingen skillnad. Har kollat alla andra synliga slangar men det ser bra ut. Inga lampor lyser när bilen går dåligt eller dör.

  45. en något sen kommentar till Tomi 12 april…
    Har en 900 -97. Motorlampan tändes när jag hade kört en stund. Såvitt jag förstår,(jag kan inte detta) så tänds lampan av många orsaker, en orsak kan vara att inte motortemperaturen kommer upp i rätt värde. Jag misstänkte termostaten på min. Efter byte av termostat återkom inte det problemet. Jag har en 9-5 -04 också. Nu lyser motorlampan konstant på den, men bilen går bra. I och för sig var det nyss fel på bränslefiltret, kanske har det ett samband. Det var därför jag är på denna sidan, för att söka info. Jag lämnar nog in 9-5 på verkstad.

  46. Hej motorlampan i min saab 9-5 2.3t har börjat lysa.förut starta inte bilen men motorn gick runt.sen hade jag en kompis här och felsökte så han släckte lampan.sen starta bilen men nu har lampan börjat lyst igen.hjälp någon?!

    • Troligen vevaxelsgivaren/sensorn byt först. (Om det är en automat växellägesgivaren sista val?)
      OBS kolla dina olje nivåer allra först motor+växellåda för låga orsakar överhettning=felindikering.
      En annan orsak kan vara acc´n, om du inte har full funktion(kyla) så påverkar kompressorns on/off
      signaler styrdonet för motor att ändra ventillyft och därmed vevaxelgivare att ge mer/mindre kräm hela tiden =den får spel=motorlampa tänds!!! så har du ingen kyla se till att alltid tryckt på ECON läge innan start av motor!!!! (min teori)

  47. Hej. Jag har en SAAB 9-5 KOMBI -99. Fläkten funkar inte, får inge AC överhuvudtaget. När man försöker starta fläkten hör man att det försöker komma igång men vill inte riktigt.
    Sen har bilen slutat starta ibland, försökte ladda batteriet men inget hände, någon dag efter kablade vi igång den då startade den. vad kan problemet vara med både fläkten och att den inte vill starta?

    Tacksam för svar.

  48. Måste lägga in detta. Om din saab viner som om något vore fel , kan detta mycket väl bero på ett felaktigt
    oljefilter det uppstår ett högt resonansljud i speciellt GM´s orginalfilter, (jag rekommenderar Speedparts filter=tyst)

  49. Har en saab 9-5 diesel som bara har stannat utan förvarning och motorlampan tänts. Efter bärgning så startar bilen och motorlampan släcks. Detta har hänt 2ggr nu och verkstaden hittar ej felet. Någon här som varit med om liknande? Tacksam för svar.

  50. Hej, har en Saab 95 07 som inte hel eller halvljus lyser något, lampan lyser med det blir inte fullt ljus på vägen. De blir som ett stort V och innan för V;et lyser de inget?

  51. Hejsan! Våran 9-5 2,0t -01 hackar! Vid gas är det speciellt tydligt och den hackar brutalt mycket! Släpper man gasen och bara rullar så glider den fint och det är inga problem. Även i tomgång kan man känna/se att den ”hackar”. Bilen har blivit felsökt men man har inte kunnat hitta felet trots upprepade försök hos olika personer.

    Tändkasset och tändstift byttes 2011 i samband med fullservice.

    Är det möjligtvis vevaxelgivaren som gett sig? Hört rykten om att det inte lämnar felkod när man söker. Ska lämna in den på service imorgon så då ska vi passa på att kolla till tändkasseten så den sitter bra, kolla kamkedjan och de vanliga oljebyten etc.

    Någon som annars har ett bra förslag?

    • Kan vara spjällhus som är sotigt alternativt elektroniken för luftmassan/givare.
      Kan vara annat med men spjällhuset skulle jag kolla först.

  52. Sladdrig känsla i växelspak (manuell). 9-5 2,3T -05..ca 20000mil
    Har förstått att detta är relativt vanligt men jag tycker det känns lite väl ”Icke premium” och vill gärna göra nått åt detta.
    Någon med tips på vad som felar och vad som skall/kan åtgärdas?

    • Simon. Kolla växelförarstag och bussningarna i detta i båda ändar, alltså vid spaken och lådan. Kan be nån vicka på spaken i kupén i friläge samt växla upp o ner medan du kikar efter glapp eller så kan du vicka på staget själv och kolla. Minsta lilla glapp i nån bussning gör väldigt mycket.

  53. Har en saab9-5 03 ibland när jag startar slocknar inte motorlampan, var in o kolla på verkstad de visade på tändkassett bytte den men beter sej likadant hjälp någon!!

    • Kan vara så att den registrerat misständning eller tillfälligt missad signal från vevgivare. Kan också vara så att du har föroreningar i förbränningen, alltså när bil stått har det läckt in olja eller vatten i motorn, via tätningar, turbo, toppackning ex, det gör att lambdavärdet blir fel och motorlampa tänds. Likadant om man blandar in etanol kan man få motorlampa ber på mängd. Kolla om det ryker från avgas vid uppstart och om du märker minskad vatten eller oljenivå. Kan vara mkt annat också men detta är några typiska fel på dessa bilar.

  54. Min Saab 95 Vector 2,3 t 2003 augusti (04) går ojämnt i tomgången när jag startar motorn samt det ryker väldigt mycket. Har bytt tändkasset samt tändstift. Börja köra så går den jämt i tändningen. Då fungerar allt bra.
    Allt inträffar när motorn kall. Är motorn varm så finns inte problemet.
    Mvh ägare till Vector och Aero Saabar

    • Patrik. Låter som turbon är på väg att rasa för dig. När bilen står tar den in trycksatt olja genom turbons defekta lagertätningar och rinner ut i kamrarna. När du då startar på morgon ligger en del i turbindelen och en del i kompressordelen. Är det mkt olja i kompressordelen så tar du in detta i förbränningsrummet och det gör att motorn misständer och kan gå illa innan den blir varm och du har förbrännt all olja. Några test man kan göra är att dra på snabb fullgas under körning och tvärsläppa gasen och då brukar det komma ett rökmoln när du tittar i backspegeln. Under bilen lite till vänster har du laddluftkylet och en grov slang i botten som du kan lossa och se om det rinner olja ur, då har du garanti på att det är turbon.
      Kan också vara toppackningen om den är riktigt läck, då tar du in så mkt vatten att du får samma fenomen med misständning och dålig gång innan varm. Antingen förlorar du troligtvis olja eller vatten, kolla vilket för indikation på var du har felet men som sagt gör turbotesten först, det är vanligt på de bilarna.

  55. Gäller 9-5 2,0t sedan, -99 auto.

    Bytte stötdämpare bak då dessa var helt slut.Bakvagnen var innan väldigt oförutsägbar vid halt väglag. Över 100kmh börjar bakvagnen vobbla och sticker i sidleds, inga problem vid bra väglag. Nu när halkan kom så kvarstår problemet. Vad kan det vara med bakvagnen då? Bilen är något sänkt och rullar på 215-55/16.
    Förslag?

    • För breda däck för vinterväglag och att den är sänkt är troligtvis orsaken. Farlig kombo, särskilt om du kör utan dubb med den bredden och modifierad fjädring blir det rena vattenskidorna, både för vattenplan och vinterväg.

  56. Har en Saab 9-5, 99 auto.

    Har haft bilen in på verkstan för att fylla på ac:n eftersom den tagit slut. Nu är den påfylld men ac:n fungerar bara när jag gasar. Tack vare detta så immar bilen igen så fort jag stannar vid ett trafikljus eller dylikt. Men den fungerar som den ska så länge jag kör och ännu bättre om jag kör på motorväg. Är det någon som varit med om något liknande? Eller har kunskap inom området?

    Tack på förhand

  57. Har en 9-5 tid -04, Den startar o går riktigt men när den blir varm blir den orkeslös och varvar bara 2000 rpm
    även på friläge. Motorlampan lyser hela tiden. Felkoden säger att det inte är nån signal från varvtalsgivarekretsen, kan det räcka med att byta varvtalsgivaren? Var sitter den?

    • Kan vara den, brukar bli uppvarvningsproblem på lite olika varvtal ber på bil samt att den kan starta när kall men inte varm och lite olika liknande fenomen. Däremot brukar motorn gå jämt så man ska inte förväxla hackande bilar med detta fel.
      Givaren sitter ner i blocket ner mot vxllådan och tar signal från svänghjulet. Man får plocka bort värmeplåten som sitter på grenröret och kika ner där så ska man se den. Ligger på en 6 hundring på skruvat.se. man kan mäta den också med ohmmeter och voltmeter men kommer inte ihåg värdena nu på rak arm.

  58. Hej.
    Min Saab Aero 9-5 02 har dessa problem.
    Alla varnings lampor tänds vid start och förblir tända, ABS, ESP, den röda triangeln och motorlampan, hastighetsmätaren slutade att fungera samtidigt och i SID läses förbrukningen inte av längre. Motorlampan har visserligen varit tänd i mer än ett år och det är tydligen glapp i någon kontakt men vet inte vilken! Fick det åtgärdat förra året av en bilmeck men det återkom efter någon dag igen. Dom andra lamporna ger något fel med ABS boxen enligt felkoden. Sen upplever jag att det inte finns någon turbo längre, har inte sett någon rök eller annat som man kan härleda till ras av tubon. Vid fult pådrag så går turbo mätaren inte upp på rött och det är som sagt inte samma ”drag” längre.

    Någon som känner till dessa fel eller vet vad jag ska göra?

    Mvh
    Daniel

  59. Hej! Har en Saab 9-5 2,3t-07 kombi. Det hörs inget när jag blinkar, eller inte tagit på mig säkerhetsbälte etc. Det lyser/blinkar på displayen men inget ljud. Någon som har en aning om vad det kan vara?

    Med vänlig hälsning, Johnny.

  60. Hej! Har en Saab 95 Vector sportcombi 2.3t med startproblem när det är kallt. Fenomenet uppstod förra vintern vid minusgarder, misstände gick på två eller tre cylindrar 5-10 sekunder innan den ”hoppade igång” och därefter gick jämnt på alla fyra. Mycket oförbrända avgaser, luktade starkt med bensin. Hällde i rengöringsmedel för spridarna, kollade kompression och bytte tändstift. Bytte även vevhusventilation och gamla torra slangar för att minimera att den tog tjuvluft? Har fungerat bra under sommaren fram till nu när fenomenet har kommit tillbaka. Finns det bara lite värme kvar i motorn är det inga problem att starta, går bra och är pigg. Vad? Tacksam för idéer

    Med risk för en fattig Jul , Peter

  61. Vår 9-5 diesel 04-a kommer inte värmen in i cupen.Oavsett temperaturinställning.
    Kan någon hjälpa till med att reda ut vad det kan vara för fel.
    Det går att ändra luften mot golv vindruta osv på acc-n

  62. Har en 9-5 årsmod -99. Haft lite startproblem till och från, den har ryckt till under gång men inte mycket. Tänkte att det var vevaxelgivaren. Så den är bytt, ville inte starta efter det. Startmotorn går men det händer inget, har nu bytt bränslepump + filter, spjällhus kollat kassetten och prövat byta mot en annan. Bytte vevaxelgivare en gång till och sen kom den igång omedelbart. Gick i en 10 min och sen dör den igen. Det relä som styr pumpen står och slår hela tiden samtidigt som ”checkengine” lampan blinkar så fort jag slår på tändningen. Jag börjar få slut på idéer….

  63. Har 9-5 från 06 med en bio 2.0

    Den stod still 1,5månad och när ja skulle åka med den går den illa och motorlampa lyser.
    Den kan stå på tomgång en timme och då går den jämt och fint men så fort man åker iväg och kört någon km så är det precis som att den inte går på alla cylindrar.. Vad är det för märkligt fel?? Sen stänger jag av och då går den fint i någon km igen och sen kommer felet igen.. Vad är felet?

  64. Hej! Har en 9-5 2,3t -04 som gått 13500 mil. För några dagar sedan, jag hade kört ca 15 minuter och parkerat. När jag försökte starta bilen en kvart senare så vägrade den gå igång. Startmotorn gick och gick men den startade aldrig, försökte om och om igen som längst kanske i 10 sek. Batteriet är några månader gammalt och är friskt, ändå provade jag stänga av lyset, radio, ac och då fick jag den att starta.

    Efter det har den startat felfritt i ett par dagar, varm som kall. Men i går fick jag exakt samma problem igen, hade kört 30 minuter, parkerat och försökte starta efter 5 minuter. Startmotorn gick men utan att starta motorn.
    Lyckades få den att starta precis som förra gången genom att stänga av ac, radio och lyse. Inte på första försöket men på andra så jag vet inte om det verkligen är en hållbar metod.
    Någon idé om vad som är fel?

  65. Kan någon hjälpa oss med lite tips. Våran Saab är helt tyst när man har blinkers på och även tyst när man inte satt på sig bältet. Displayen där färddator och klockan sitter lyser ej, Varje gång man startar bilen så börjar klockan om från 00.00. Bakluckan låser sig ej. Lamporna vid knapparna för sätervärmare är också svarta.Byter man säkringen som går till dessa på smäller den direkt. Testat att koppla bort baklåset ,men ingen skillnad. Är det någon som har ett bra tips ?

  66. Hej
    Jag har en Saab 95 2,3 T års modell 2001, jag hade nyligen bytt lamporna bakom hastighets mätaren och satte tillbaka allt när jag märkte att mätaren för bensin visade fel efter jag hade satt ihop allt igen, är det tank givaren som gått sönder eller helt enkelt glapp nånstans ? vore jätte tacksam för svar…

  67. Hej
    Stolsvärmen går inte att stänga av. Tar bort säkringen för stolsvärme. Märker att värmen är kvar och att torkarna till rutan slutat att fungera istället. Sätter tillbaka säkringen o tänker att jag provar att ta bort torkarbladssäkringen istället. De sitter bredvid varandra, nr 37, 38
    Min fråga, det står ju fel i instruktionsboken tydligen. Är det ngn som vet vilket säkringsnr som stolarna har till en Saab 9-5 2005 års modell?
    Tacksam för svar

    • Byt strömställaren för stolvärmen! Glidkontakterna i Reglaget 1-3 slitna.
      Fixat på 5 minuter med ny eller beg. strömställare.

  68. Jag är nybliven ägare till en SAAB 9-5.
    SID-panelen lyser mycket svagt, likaså AC-panelen.
    Men när jag tar fram felkod med Auto+Off lyser nollan mycket starkt, som den ska.
    Vad kan felet vara??
    /Fim

  69. Hej ! jag har en SAAB 9-5 Linear -02 so m gått 11000 mil. jag har problem med motorlampan som lyser lite när den vill. Efter koll hos verkstad visade det på en givare, jag bytte den men felet fortsatte, jag åkte tillbaka o den visade på samma givare igen, bytte en gång till, motorlampan tändes igen då bytte dom styrenheten då gick det ca 2 mån sen tändes den igen vid start, verkstaden hittar inga fel. igår när jag startade bilen släcktes motorlampan. har nån liknande problem och har kunnat avhjälpa det?

  70. Har en SAAB 9-5 med 2.0L motor från 2001. När den är kall nu vid -15 grader, så surrar den hemskt under motorutrymmet, bakom höger framlampa i kanten på motorn vid drivremmen. Blir mindre oljud när den blir varmare, vad kan det vara?

  71. Hej! har en Saab 95 Aero 02 kombi som jag har lite svårt att få i tvåans växel på. Vad kan det vara för fel?

  72. Hejsan.
    Jag köpte en saab 9-5, har ett par problem.
    Givaren i spolarvätsketanken verkar ha hängt sig, den lyser hela tiden om att jag inte ska ha spolarvätska trots att jag har det.
    Den dricker ca.1,5-2 liter olja i månaden, de ryker inget konstigt från avgaserna men den luktar ungefär som en raket på nyår men de är heller ingen olja under bilen när den stått..
    Larmet på bilen går så fort man låser den och när man ska låsa upp den, spelar ingen roll om man låser med nyckel eller dosan, kan inte heller få larmet att sluta, sist startade jag bilen och körde en sväng men det bara fortsatte..
    Skulle vara tacksam för någon hjälp!!

  73. Hej! Jag har en 95 combi. När jag kört på motorväg dom senaste dagarna så har lampan till bromarna och sladd lampan tänts. Idag så tändes check engine lampan också. Jag bara undrar om det kan ha med kylan att göra ( här är -5) eller måste jag åka till verkstaden och kolla upp det?

  74. SAAB 9-5 Griffin V6. 20.000mil
    Okej.. Detta gör mig galen, bilen håller inte rätt motortemp om jag inte kör över 2000 varv/min. Under 2000 varv/min så sjunker tempen drastiskt.
    Från första början så hade jag ett läckage i kylarsystemet. Jag lämna in bilen och det konstaterades att kylaren var trasig. Den byttes nästan samma dag. Tänkte: ja det var säkert felet med tempen också..
    Men icke. Problemet kvarstod. Det läcker lite vatten, fast mycket lite denna gång.. alltså ungefär 5dl per 100 mil. Sedan gjordes kamremsbyte med alla tillbehör på bilfirma av bara skälet ”att det var dags”. Efter det börja jag tänka på om det var termostaten som gjorde att tempen var låg, själva läckaget från kylarsystemet är ju så lite så jag tänkte att jag skiter i det. Men sen kom tanken upp att det kan vara topplockspackningen. Fan också!! Men envis som jag är så köpte jag sotningssats till V6 Griffin, köpte även termostat. Bytte hela skiten på en helg ”det var det jävligaste jag gjort, rekommenderar att köpa ny motor istället”. Så nu alltså.. allt detta är bytt och felhelvetet kvarstår. Då finns det ju fortfarande en komponent kvar och det är ju själva givaren till instrument panelen. Den är det inte… för jag känner ju att det blir kallare i värmepaketet när tempen går ner. Fan hjälp mig någon!

  75. hej har en 9-3 01 ute och åkte då plötsligt växlarna dog och efter en stund tändes motorlampan in till verkstaden där det stod spjällhuset kärvar och efter nollställning funkade bilen perfekt igen tills idag i en uppförsbacke slutade den att dra på växel och bilen rusade efter en stund la den av stängde av den och startade den utan problem men motorlampan lyser… funderar vad detta kan vara? spjällhuset är ren gjort men har det någonting att göra med att växlarna hoppar ur?

    • kjell johansson

      hej har en 9-5 har byt vev givare har byt bränslepump har kolat tändmodul men den är död är det daton eller något annat jag vet ej

  76. Felkod 22 på accn vid kalibrering. Kan man åtgärda sj eller måste man till verkstad? Kostnad?? Har en Saab 9-5 2001:a..

  77. Har en Saab 9-5 08 som det har börjat lukta bränt i när jag använder stolvärmen, tror jag. Det blir jävligt varmt och det är lika varmt om jag sätter ner den på ettan. Tacksam för svar och bra gissningar.
    Med vänlig hälsning Rickard

    • Reglage för värmen, 1-3, utslitet. Byt hela strömställaren.Finns många beg. på nätet.
      Men en tunn mejsel bänder man enkelt ut strömställaren,börja ev. med kåpan över den oanvända platsen bredvid, lossa elanslutningen. Återmontera.
      PS
      Hur demonteras kontakten för huvlarmet?
      DS

  78. Hej! jag har en 9-5 2,3t -06a som har gått 17*** mil, fyllde på ac vätskan i somras och då läkte inget, men nu blåser de varmt som f*n i bak rent utsagt den har även börjat lukta bensin i kupen o lukten känns även av bilar som kör bakom . några ideer om vad de kan vara för tokigheter ? Tacksam för svar // viktor

  79. hej!
    rekomenderas det att man byter vevhusvent till version6 även om man inte har några problem? min 9-5 2.0t år 2000 har rullat ca 10.000 mil och dricker ingen olja, ingen rökpuff vid start heller.

  80. Har en saab 9-5 98. Har bytt motor och när polarn gjort det är stereo knäpp tyst. Några förslag säkringar är hela
    men finns det säkring bak på själva stereo?

    För den som har större problem nära Örebro kan jag varmt rekommendera MAPTUN performance.
    Riktigt duktiga där och mycket billigare reservdelar. Dom skickar även delar till hela landet
    Kika in på deras sida.

  81. Hejsan, har inte en 9-5 , men en 9-3, har letat rätt mycket och kan inte hitta någon sida med svaret jag söker.

    Min 9-3 2.0T 2003.a effektreducerar och blir riktigt slö på dom lägre växlarna. Tror det är limp home-funktionen men är inte säker, har bytt gaspedal (fick felkod på den P2138) och bytte spjällhus, men ändå tänds motorlampan och den är trött. Ibland fungerar det att nolla på batteripolen, och då går bilen som vanligt igen, men efter några avstängningar så tänds motorlampan och den effektreducerar igen.

    Vad kan det vara? tack på förhand/ Rikard

  82. Hej.
    Har en Saab 9-5 aero års modell 2000.

    Motor är bytt för en vecka sen. Motoren har gått 16.000 mil.

    Bränslefilter, NGK tändstift, Bränslefilter, luftfliter, tändkassler, motorolja, oljefilter,

    Turbon är ingen glapp ens. Den tar inte något olja. Den laddar vid röd visare vid full gas.

    Alla slangar är tät ( lufttjuv )

    Förra motor var helt ras det spurtade fullt med motorolja i avgasrörsystem. Men vet inte om den påverkar eller inte.

    Men det känns ändå något som inte stämmer… Tycker bilen går lite slö. Kan ni tipsa mig vad jag kan göra? Så sen ska känns mer vasst o vrid! Mvh Andre

  83. Hej
    Har en 9-5 Aero Kombi -03 bytt box så är ca 280h i den, var en annan box innan då den även gick att köra på E85, men bytte för den gick lite hackigt och ströp sig själv lite ibland. Till saken: Kom upp i lite hög hastighet häromdagen ca220km/h och fick bromsa rätt kraftigt och pumpbromsa då det kom en bil mot mig som körde om bilen framför den för att undvika frontalkrock. Efter denna lilla åktur så gick bilen ojämt och hackade när jag parkerade på gårdsplanen och tänkte direkt att nu hade en luftslang lossnat igen, men har letat som en tok och hittar ingen lös slang. Vi har även kopplat in Tech 2 an men den säger bara att den får för snålt med bränsle å lite så men inget specifikt. Skiftade även ifrån min fars bil luftmassemätaren om det kunde vatt den men var ingen skillnad. Provat annan tändkassett och tändstift men ingen skillnad. Nu så rusar motorn på tomgång nästan varje gång och står på ca 1800 varv utan att sjunka, men går helt normalt när man kör, märker ingen direkt effekt nedsättning. Undrar nu lite då om det kan vara spridarna som gett sig eftersom den gått på e85 innan och blitt ihopakladdade eller vad det kan vara annars? Bilen har gått ca 28500 mil.
    Mvh Ullis

  84. Hej! Bytte precis stereo i min saab 9-5 -01, nu har hela acc anläggningen slutat fungera! Den kommer inte ens igång, vad kan felet vara?
    Kan tillägga att den krånglat innan, ena stunden var det bara kalluft som kom och andra stunden var det allt eller inget, alltså det kom bara värme på hi och allt annat var det kalluft, hjälp hjälp och åter hjälp!

  85. Hej, min saab 9-5 2.0T ger ett högt tjutande ljud när man gasar. låter nästan som en elefant! Har ingen aning vad felet kan vara och skulle uppskatta hjälp, accelerationen är extremt kass och turbon verkar inte ge någon effekt alls…

  86. Hej ! har en saab 9-5 1999års med 141kw motorn om de nu spelar roll i denna tråden ,

    ABS har börjat lysa på den samt den röda varnings triangel i mätar huset och även så dör hastighets mätaren när ja kör och allt lyser vad kan va fel ?

    Den varnade för vänster bak hjulhastighets givare fel signal , den har jag bytt sen fick jag tips om styrdonet fram till abs:en provad även att byta de men inget resultat ? Mycket tacksam för hjälp och tips ? :D

    Mvh Fredrik

    • Vi hade likadant fel. Styrenheten skulle kosta 17 000!. Men finns begagnade att köpa, se bara till att det blir rätt för just din bil. Med arbete gick det på 5300!

  87. Hej jag har en saab 900 år 98. jag hörde ett lätt pulserande ljud på vänster sida i hjulet ,jag kollade om det var bromsskivan den fannsinget att anmärka på,jag böt bromsklossar,då jag tyckte att dom varnågot dåliga,sen provkörde jag och bromsade ganska hårt,efter en stund blev ljudet på vänster sida bara värre ,liksom pulserande knackningar ,till sist tändes ABS lampan,Kan det vara ABS ringen !

    MVH OVE

  88. Hejsan!
    Funderar vad som är felet när färddatorn har slocknat? Man ser vad det står när man lyser på den med en ficklampa. Allt vart borta på engång. Samtidigt som det vart borta så försvann även backsensorn. Finns det ngn som kan hjälpa mig :)

  89. Hejsan. Jag har en saab 95 som har lite fel ellet större fel. När är varmt ute det blockerar sig radio och blinker går inte att blinka och står radio locked. Vet nån var det. Beror på.

  90. Hej har en saab 9-5 2.0t automat. Den är svårstartad man måste gasa för att den ska starta och sedan efter den rullat 50-100 meter typ dör den. Motorlampan lyser också kan jag snälla få hjälp med vad som är fel. Tack på förhand !

  91. Hej!

    Har en Saab 9-5 2001 års modell, sen nån vecka tillbaka har den börjat ge ifrån sig en varningssignal och varningslampan tänds hastigt när man gör kraftiga svängar. Någon som varit med om detta och vet vad det beror på?

  92. Hej.
    Jag har en 9-5 2.0t års 2001 som efter en långresa plötsligt tände motorlampan. I samma veva började den gå dåligt: så fort jag slutar accelerera så är det som att jag har för hög växel och den börjar rycka. Det jag tänkt på är tändkasseten men hörde även att det kan vara tps:en alltså trottel givaren, har inte hunnit läsa ut felkoder men skulle vilja ha ett humm om vad det kan vara så är tacksam för svar, mvh/Niklas

  93. Hej!
    Har en Saab 9-5 Aero -05 som krånglar titt som tätt. Senast idag så skulle frugan ha skjuts och efter att jag kört ca 400m så börjar servopumpen från att va helt tyst till att börja skrika vilket jag bara antog va dålig nivå på oljan men såg sen att det va skum i behållaren till styrservooljan, vad kan man göra åt det? är det ny pump som gäller eller är det något jag kan göra själv för att fixa?

    ett annat problem är också att ibland så vill den inte växla i tid (jag har automat). den kan köra väldigt länge på 2:an innan den växlar. Någon som vet något om detta?

    /Alex

  94. Hej ! Har en saab 95 2,0 -09 har gått ca 7500 mil. Har alltid servat bilen och inga större problem tills nu när motorlampan orange lyser när jag skall köra. Några tips misstänker nåt med bränslet nytankat etanol. ( brukar variera bensin och etanol) Hjälp någon som förstår sig på vill ha biln i toppskick ??

  95. Jag har en SAAB 9-5 2,0t -05. När jag startade bilen i förrgår så rök det från motorn så jag stängde av motorn sedan när jag startade den igen fungerade allt som vanligt. Men i dag så märkte jag att höger blinkersen inte fungerade. Den blinkar väldigt snabbt på instrumentbrädan men utanför är den död. Den fungerar när man sätter på varningsblinkersen…

  96. Hej jag har en Saab 9-5 2006 som var strömlöst så vi fick ta starthjäkp 3 dagar senare tänds motorlampan bilen går som vanligt kan detta ha ett samband

  97. Jag har en saab 9 -5 1,9 motors disel som har gjort en fel sökning på var av det visar sig vara något som heter . virvelhuset ! ! ! . vad är den till för och vad kan det kosta att byta ut den och vart sitter den ? . någon som vet något om det tack.

  98. Hej,
    Vad tror ni är problemet med Saab 9-5 -07.
    Den har gått bra och vart pigg tidigare men nu är den ”trög”. Känns som det är fördröjning på gaspåslag och när man växlar upp så är det som den inte riktigt orkar med en stund innan den börjar varva. Känns inte riktigt att turbon ger den fart den har gett tidigare på högre varv heller.

    • händer det att den förlorar kraft ibland och inte kan varva över 3000 varv eller går ner till 3000 varv ungefär?.korta stunder eller ögonblick..,i sådana fall kan det vara lambda givaren som är dålig,det problemet har jag ibland.

      • nej det är konstant. reagerar segt på gaspåslag. Om jag står på tomgång och trycker gaspedalen i botten, så är det nästan att den dör innan den kommer igång och varvar.

  99. Hejsan.
    Har problem med en Saab 9-5 Aero 05.Motorlampan lös och jag åkte till en verkstad som snabbt kunde konstatera att lambda givaren reagerade långsamt,dom släckte lampan.Ett par dagar senare när vi åkte igen började varnings lampan för anti-sladd, abs och handbromsen att lysa.Stannade bilen och stängde av den,startade och åkte en bra stund innan alla dom lamporna började lysa igen för att slockna efter en stund,hade fortfarande full bromsverkan hela tiden och ingen vätska hade läckt ur broms vätske behållaren.Vad kan vara fel??..Har även haft nägra gånger förut att fram ljus är ur funktion för att sedan fungera igen efter ett tag.skumt som bara den.Vad kan vara fel egentligen..tacksam för svar…

  100. Christian Jönsson

    Hej
    Är det någon som vet hur man öppnar passageraredörren som gått i baklås?
    Funkar ej med fjärr eller inifrån.

  101. Hej. En liten fråga… Har haft en rasad turbo på min Saab 9-5 2,3t -04. Har satt in en TD04 turbo istället o väntar förtillfället på en mappning från maptun

  102. Hej. Har en fråga .. Har skruvat med en Saab Vector 9-5 TID V6 03:a,under snart två års tid,,( inte jämt utan när lusten fallit på ). Detta beroende på att en aktoriserad Saab verkstad skulle byta vatten pump på bilen , sätter dit en gammal som gått 20kk mil spännrullen så bilen går 6,8 mil innan total ras, 6 månader innan bytte de kamremmen,, men vad jag sett nu inte löprullarna å spännrullen ( för de var hur glappa som helst). När jag påpekade detta för dom, sa de att de gjort de jag bad om då ”byta kamrem”, och nu” om byta vattenpumpen” så om jag ville ha allt annat gjort skulle jag sagt de !! Men men . Jag har bytt toppar pga spännrullen till kamremmen gick sönder , bytt kamaxelbryggor, bytte turbon i samma veva och givetvis alla packningar mm , igår luftade jag bränsle systemet o fick bilen till att tända men den stannade direkt å detta upprepade sej flera ggr, motor lampan lyste men den tände iaf , då fick jag se att den läckte lite vatten från ett rör, så idag har jag skruvat ner bilen igen o bytt o-ringen som var trasig o satt ihop allt igen. Luftade bränslesystemet igen, men nu tänder inte bilen o motor lampan lyser , skumt ?? Men får på tempdisplayen tre siffror till vänster nr:1 å till höger nr:22 ?? Någon som vet vad de betyder?? Har en teori om att stöld skyddet kan ha gått in o ”låser motorn” men är osäker ?? Kommer få ta bilen till en verkstad å kolla felkoder ,, men vill ju helst veta lite innan jag står där,, litar ju inte riktigt på verkstäder längre av förklarliga skäl !! / Kenneth

  103. Hei! Har en Saab 9-5 3.0 tid vector. Kylvatnet forsvann under kjöring. Fikk problem vid uppstart av bilen och när den startade kom d¨r mycke blä rök frän avgassen(eksosen). Det har varit problem med varm och kald luft inne i kuppen. Kylvatnet har også miskat seg under kjöring tidligare og lampan fill cool fluid har jamt lysad. Var kan detta v¨re tecken pä.? Väd ska jag göra?

  104. Jag har ett klånkande ljud från framvagnen. Vad är det som skall bytas tror ni?

  105. Har en saab 9-5 1998 .mitt problem är att när jag ska starta bilen så tänds abs lampan utan att slockna. och när den väl har tänds så går det ej att starta bilen om man stänger av den ..har inte fått några larm innan på bilen uten det bara kom och sedan dess få startar bilen lite då och då .vad ska man kolla efter ? allt i nivåer och slanagr verkar sitta ok.. tacksam för svar

  106. Robin Eriksson

    Hejsan, jag har en saab 9-5 vector 2.0t biopower 2006
    och här om dagen så dog bilen plötsligt vid gaspådrag
    vid cirka 4000varv så störtdyker varvmätaren och bilen
    blir rullande med stendöd motor, drog över spaken fort
    till N för jag inte ville rulla på D med död motor (automatare)

    blir stående vid vägkanten med en helt ostartbar motor som
    små hostar lite emellanåt när man vrider nyckeln,
    det är som om bilen blir bättre och bättre ju längre den står och svalnar
    efter cirka en 45 minuter hostar bilen igång igen och går som en klocka.
    beger mig hemåt och samma sak händer igen strax innan jag når
    min parkering hemma, återigen går inte bilen starta.

    dagen efter går jag ut till bilen och ska testa den
    och den startar med en gång utan några symtom
    som den hade dagen innan då jag inte ens fick igång den,
    Testa bara dagen innan i cirka 5min innan jag gav upp
    pga batteriet börja grina lite.
    Jag testar bilen lite på parkeringen fram och tillbaka
    och efter cirka 10 minuter beger jag mig ut på en större väg
    då bilen inte klagat ett dugg och vid ett gaspådrag
    upp mot ganska exakt 4000 så händer samma sak igen..
    fick igång bilen efter ett tag då den svalnat och bilen går nu ganska dåligt,
    väldigt ojämn på varven och låter väldigt tjurig

    att tillägga batteriet är ganska trött just nu och står i skrivande stund på laddning
    samt att bilen har under hela förloppet etanol i tanken hällde i 5 liter bensin igår kväll
    för att spä ut etanolen lite, samt att bilen fick en ny turbo för en månad sen om det kan
    ha nåt med saken att göra.

    vad kan det va för fel?

    tacksam för tips och svar från er kära Saab entusiaster

  107. Kimmy Carlsson

    Hej, har en Saab 95 2,3t års modell 2002, jag tycker bilen verkar dra mer olja än normalt. Följande saker som händer med bilen är att på morgonen ibland är att röken nästan blåaktig, och bilen tycks varna för olje nivån i skarpa svängar i samband med detta då uppstår ett ”pling plong” ljud. Detta kan ske i olika intervaller där tiden mellan dessa blir allt tätare.. Detta trots att jag kollat så oljenivån är okej på oljestickan. Är det oljesillen som är igen täppt o behöver rengöras eller är det turbo ras på gång ? Nån av dessa anledningar är dom flesta påpekar när jag frågat runt. Vore tacksam för hjälp.
    Mvh. Kimmy Carlsson

  108. Hej

    Har en 9.5 aero 2.3t där larmet börjar tjuta när den står parkerad utan att jag gör någonting..
    Någon som stött på detta problem tidigare eller som vet hur man kopplar ur larmet?? Hemskt irriterande problem både för mig och mina grannar..
    Tacksam för snabbt svar

    Med vänlig hälsning,
    Kristoffer

    • Larmenheten som sitter innanför innerskärmen på vänster sida fram. Går att dra ur kontakten eller plocka ner den och byta batterier. Ca 30minuters arbete.

  109. Hej. Jag har en 9-5 aero årsmodell -04. Problemet är att när jag kört i några minuter så tänds alla lampor i panelen samt hastighetsmätaren och varvmätaren ger inga utslag suck. Stannar jag bilen slår av tändningen och startar = samma problem. Tar jag bort batterikabeln så försvinner problemet en liten stund men kommer tillbaks efter några minuter? Måste tillägga att bilen går som den ska.

  110. Hej min saab 9-5 -04 startar men puttrat bara på i 500 varv och vid gad så dör den. Vad skulle kunna vara problemet?

    Vänliga hälsningar
    Gustav

  111. Hej!

    Har en 9-5.a årsm 00, 2.3 lit 170hk. Motrn har börjat hacka och och går upp å ner i tomgång, orkar inte mer än 40-60km/h. Har bytat spjällhus men hjälpte inte. Felkod ”lean fuel”. Provat andra t-stift men fel kvarstår. Någon som råkat ut för samma?

  112. Hej vad kan det vara för fel på min saab 9-5 00 ..förut så lät det i startmotor men nu lyser det nästan inget vad kan det vara ..blir …..det måste vara något el fel tror jag eller…???

  113. Hej jag har en son som man söka fel kod men den visar inget på den ..å startmotor lätt ett tag men nu lyser den nästan inget nu …så vad kan det vara för fel på min saab 9-5 00 då…

  114. saab 93 halv ljus går inte slå på vred och hel ljus fastnar inte nån som vetpratas om nåt stryr don till tändnings lås men vart sitter det..johan

  115. Hej jag vet inte vad jag ska göra men min saab 9-5 00 allt lyser men när jag ska starta så går det inte ..funderar på vad som är fel ..är det någon som kan veta något ????

  116. Har en 9-5 sportkombi linear 2006 och problem med backvarnaren/parkeringshjälpen. Från att ha periodvis varnat utan anledning när backen är i, varnar den nu alltid med gäll signal när backen i. Jag kan genom att ”cleara” bli av med varningen. Vad gör man – åker till verkstan och betalar för 2 timmars felsökning eller kommer till verkstan och säger vad felet är (nån som vet?) eller kopplar alltid bort varningen med ”clr-knappen”?

  117. Hej! Två funderingar. Har en Saab 9-5 Vector, 2007.
    1. Vid låg hastighet, så uppstår en liten ”knäppning” i ratten när man svänger och precis när man släpper koppling från dragläge. Precis som om ratten skulle kännas lite ”lös” . Det är som en väldigt subtil klonk, men det finns där.

    2. Vid 3 tillfällen så har det inte gått att låsa upp bagaget med varken knappen i dörren eller med nyckeln. Lampan på instrumentpanelen säger att bagaget är öppet, men det går ej att öppna förutom genom att man öppnar manuellt med en skruvmejsel eller dylikt. Ploppar man till låset i kistan till öppet och sen stänger så funkar det.

    Någon som kan hjälpa mig med idéer kring detta?

  118. Joakim Johansson

    Hej ! Min far har en 2,2l Tid -2004. Glödfunktionen fungerar inte när han ska starta. Den har aldrig fungerat sen han köpte bilen. Kopplar man ur tempgivaren fram på motorn fungerar allt som det ska ( den är dessutom bytt ). Saab säger att det kan vara glödstiften, men de fungerar bra när man tar bort kontakten. Saabverkstaden har ingen aning vad felet är, säger de… Finns det någon styrenhet till detta någonstans? Eller har någon varit med om samma fel. Jag vore väldigt tacksam för hjälp så jag kan få ordning på hans bil.

  119. Hej
    Har en 9-5 -01 som jag fått problem med, det kommer ingen luft i defroster munstyckena.
    Det gäller även om jag sätter på defroster läget, fläkten ökar och det kommer luft överallt utom i vindrutan.
    Är det någon som har koll på vad det kan var, spjäll, spjällmotor etc. och hur jag kommer åt det.

  120. Ulf Tannerstål

    Hej Jag har 2st Saab 9-5 2,0 sedan 2000 årsmodell den har gått 30000 mil går jättebra lättstartad.
    Sedan har jag en Saab 9-5 2,3 kombi 2000 årsmodell den har gått 17000 mil lite knepig när jag startar så får jag nöta 5 sek ,när jag stannar motorn efter start och startar om så startar den direkt men får den stå 10-15 min så är den trögstartad igen jämfört med sedanen men annars så går den bra men det känns osäkert den verkar ha tvärtomfel ang. vevaxellägesgivaren. Hoppas at få några svar
    Med vänlig hälsning Ulf T

  121. Hej!
    har en saab 9-3 se, med 185HK motorn, bilen kan vara lite trögstartad när det är varmt ute, och vad värre är så hackar den när man ger ordentligt med gas, som tex vid omkörning. motorlampan lyser, och får en felkod som säger att den får för tunnblandning… ac pumpen är bortkopplad kan den ställa till det?

  122. Hej
    Har en 9-5 2010 där ESP ABS och antislad lamporna har börjat lysa byt ut abs enheten fortfarande samma fel ,, ibland förvinner lamporna under körning kan även komma under köring.
    sensorerna för ABS fram har rätt ohm tal,däremot så får jag inget utslag på givaren huvud enheten (oljetanken)
    varken jag eller saab verkstan får fram några fel koder
    är det någon som har råkat ut för samma problem
    mvh

  123. Hej

    Jag har en 9-5 kombi -00 och den har strulat sedan jag bytte vattenpumpen i somras. Varje gång jag tankar bilen måste jag fylla på kylarvatten. Jag har haft bilen inne på verkstaden två gånger och de har gjort kompprov på både kylare och topp men hittar inget avvikande. Ingen läckage på kylaren och toppens värde låg mellan 11-12. Sedan några veckor tillbaka har avgaserna börjat ryka mer än vanligt och luktar inte ”bara” avgaser. Men det är inte den tjocka röken som jag fick när tubon gick sönder för fyra år sedan.
    Tacksam för idéer på vad det kan vara.

    • Hej har hittat felet .
      om ESP broms och ABS lampan lyser kan och ha fenomenet att intrumnet belysningen fladar lite
      kolla broms oken bak , mina satt fast (bilen är 4.5 år gammal) byt blag och fixat oken ,, allt försvann.
      Med vänlig hälsning
      Örjan

  124. hej
    har en saab9-5 combi 2003 har ett problem den startar inte fast jag har byt tändkassett o tändstif
    motor dra som den ska .. men händer inget
    vad är felet har gått prickat så länge jag har haft den

  125. Hej, jag kör en Saab 9-5 årsmodell -00. Jag har ett vibrationsljud i bilen vid ett visst läge av gasreglaget. Ljudet kan jämföras med när man kör över en räfflad linje vid väggrenen.
    Det spelar ingen roll vilken hastighet eller växel det är utan det är vid ett visst läge när man accelererar väldigt måttligt. Vid mer eller mindre gas hörs ej ljudet.

    Vad kan detta vara?

    Med vänliga hälsningar
    Christian

  126. Hej !
    Har en Saab 9-5 Aero -02:a. Senaste dagarna har det varit ett biljud när man vrider på ratten/svänger? Jag har under dagen kört kortare sträckor utan problem. För en timma sen när frun skulle ner på stan…efter en km. efter stillastående vid ett trafikljus, blev servon trög och motorn dog ?
    Gick inte att bogsera i gång den…? Har fyllt på servo-olja.
    Någon som en ide om vad det kan vara för fel ??

  127. Hej! Har problem med min 9-5:a 06:a.. ABS-lampa + Brake lampa tänts vid två tillfällen vid körning på motorväg. När framme efter nån mils körning och sedan nån timme senare kör iväg tänds även motorlampan. Felsökte via en person på en bensinstation+ verkstad som ej förstod vad koden innebär men skulle höra av sig (har inte hört nåt). Släckte lamporna åt mig iaf och sa att det troligen gick å köra bilen, lamporna har nu tänts igen alltså efter en vecka. Återigen när jag kom ut på motorvägen. Först ABS+Brake. Sedan någon timme senare även motorlampa.
    Nån som känner igen problemet eller förstår sig på vad det kan handla om?
    /E

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>