OBS! Innan du funderar på att köpa bil, slå upp bilen på carfax för att minska risken för att köpa en bil med dolda fel. Ofta har man frågor innan man köper en bil, vad bör jag tänka på? Nedan följer en köpguide på vad du bör kika på innan du köper en Saab 9-5.

Köpguide Saab 9-5

En samling med nyttig information inför ett köp av Saab 9-5. Denna information gäller främst Generation 1. Många barnsjukdomar som till exempel dålig vevhusventilation är fixade på nyare modeller.

Motorer/Service

Årsmodell 98-03 kan vara drabbade av så kallad oilsludge. Det är ofta lågmilare med
korta sträckor och slarv med oljebyten som blir drabbade. Mer finns att läsa på Göras Larsson välskapta sida: http://www.mitt-eget.com/saab/

Serviceboken
Är den komplett och stämplad som den ska? Detta gäller alla bilar, men är extra noga med bilar som har den 8-åriga motorgarantin kvar hos Saab.

Serviceinformation

  • Biopower ska servas varje 1500 mil. Annars är serviceintervallen 2000 alt 3000 mil beroende på årsmodell. Dyra servicar är 11/12 tusen mil (Beroende på årsmodell)

Motorkontroll

  • Lyssna om det rasslar eller knackar från motorn. Det kan vara kamkedjan. Ett byte av kamkedja kostar runt 15 000 kr på verkstad. Kan man göra det själv kommer man undan med ca 2-3000 kr, men det är ett par kvällars jobb för en som inte har gjort det tidigare. Har man möjlighet så ska man kika hur långt kamkedjesträckaren gått ut. Max ska den vara ute 15mm , är den ute 15 mm eller mer = Byte.
  • Vevhusventilationen, är det den nyaste – version 6? Detta kan man enkelt se genom att kolla om det går ut en ventil med en slang i från oljepåfyllningsröret, alldeles under locket. Uppgraderingssatser finns att köpa för ca 3-400 kr och är enkla att montera. Den ursprungliga vevhusventilationen är anledningen till att Saab 9-5 drabbades av oil sludge.
  • Kolla oljenivån. Då får du en snabb kontroll om säljaren är noga med att kolla oljan.
  • Kontrollera om bilen ryker vid acceleration, en dålig turbo kan vara boven där.
  • Självklart ska man även hålla ögonen öppna efter alla möjliga synliga läckage. Det är dock normalt med läckage under respektive framdörr – det är endast AC-kondens. Kontrollera genom att lukta på vätskan.
  • När du provkör bilen ska den inte rycka eller tveka vid gas.

Kaross och lack

  • Kolla efter lackskarvar på bilen. Nyansskillnader i lacken indikerar på omlackering och kan vara efterföljden av en krock eller avkörning. Kolla efter sprickor i lacken i skarvarna uppe vid taket , vanligt på tidigare modeller.
  • Kolla efter skumt lackbeteende på lackade dörrhandtag (utvändiga såklart).
  • Kolla gummilisterna runt rutan när du höjer och sänker rutan. tydligen så ska dessa i vissa fall vika sig och det finns risk att vatten läcker in.
  • Bakluckan, kolla under luckan om det finns rost , kolla även om det är en Saab 9-5 av  årsmodell 02-05 om bakre panelen luckan legat och skavt emot
    plåten med lackskador/rost som följd.
  • Kontrollera tanklocket om det blivit utsatt för rostangrepp. Billig del att byta men man kan råka ut för nyansskillnader i lacken.
  • Kolla lacksläpp/ärgning av sidospeglar (Den svarta panelen runt spegeln (Gäller främst årsmodell 02 och framåt)).
  • Kontrollera så att eventuella stenskott blivit ifyllda och inte börjat rosta.

Chassi

  • Kontrollera stötdämparna bak, kontrollera om bilen känns svajig och kika om ni ser några oljeläckage från stötdämparna.
  • Kontrollera A-bussningen bak (Främe bussningen i bakvagnen). Har ni tillgång till lyft så kolla om dom har separerat – d.v.s. att gummit lossnat från metallringen.
  • Lyssna efter klonkljud under bilen eller gnissel från bussningar i övrigt.

Bromsar

  • Bromsskivor bak har en tendens att rosta om de ej används tillräckligt aktivt vid körning, kontrollera skicket på dessa.
  • Kontrollera även handbromsens funktion.

Manuell låda

  • Kontrollera så att alla växlar går i som de ska och inte hoppar ur. Backen är ett vanligt problem på 9-5.
  • Kolla så att kopplingen inte tar högst upp eller slirar.
  • Tidiga årsmodeller av 9-5 hade problem med manuella växellådan , finns en uppdateringssats på Saab att köpa men det blir dyrt med arbete och allt eftersom växellådan måste tas ned och skruvas isär.
  • Lyssna så det inte viner onormalt från växellådan.

Automatisk Växellåda

  • Kontrollera så den växlar mjukt och inte hugger.
  • Kontrollera nivån och färgen på oljan , ska vara ganska klar och rödaktigt om den är  bra.
  • Kontrollera om det finns några vibrationer från bilen vid provkörning. Prova även gärna under lite högre hastigheter, t ex. 90-väg.

Invändigt

  • Kontrollera så att alla reglage och displayer fungerar som dom ska. Det är vanligt med trasig SID (färddator) och ACC (AC) displayer. En trasig SID är en kostnad på ca 3000 med arbete och material – man kan eventuellt komma över en billigare begagnad. Är den trasig så vänd inte på klacken om bilen är fin i övrigt utan pruta ner den summan och köp dig en ny display.
  • Gör ett självtest på ACC-displayen genom att trycka på Auto+Off samtidigt. Det ska stå en nolla (0) i ena hörnet om den är OK. Annars kommer det t.ex. upp en 1 i vänstra hörnet och en 11 i högra det betyder att du har en felkod och den heter ”11”.
  • Kontrollera så att det går att få kallt och varmt och att det går att få luften att komma från alla ställen (Golv , rakt emot dig samt på vindrutan).
  • Kontrollera så att stolarna går att ställa in som dom ska, både på elstolar och manuellt justerbara.
  • Kontrollera så att minnet fungerar på radion, ställ in en kanal och stäng sedan av bilen, när du startar ska den vara sparad.
  • Sätt dig i bilen och vrid på tändningen tryck sedan på bageluckeknappen på nyckel som sitter i tändningslåset. Då kommer det fram i displayen hur många nycklar som finns inkodade till bilen och då vet du hur många nycklar du ska kräva av säljaren.
  • Kika även så reservhjul och domkraft ligger i bakluckan.


Tack till Turbo_Danne på Saab Turbo Club of Sweden för sammanställning av denna information och för tillåtelsen att låta mig publicera den här.

31 kommentarer

  1. Var kan man hitta en lista på felkoder till ACC:n (Auto + Off-testet)?

  2. Hur tar man bort meddelanden på displayen? larmet är ur funktion och den ska servas (jag gör det själv och larmet struntar jag i)

  3. Angående SID (problemet gäller f.ö. bara 98-03), det är oftast en bättre idé att reparera den gamla än att köpa en ny. Bilen går att köra utan så man kan skicka iväg den för reparation. Det inns flera firmor med 100%-rating på ebay.co.uk som tar runt 500:-, leta efter SAAB SID REPAIR. Notera, det är normalt ingen del som går sönder i SIDen, det är en limmad kabel som glappar där utmaningen är att montera den så att den att sitter permanent. Se även tråden http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=6&t=46663 där många båda lyckade och misslyckade lagningsförsök beskrivs.

    Sedan, karossen har en känslg punkt under hundbenen (plåten framför bakre hjulhusen), ser man rost i nederkanten av dem så är det sannolikt betydligt mer rost nedanför, under plastsköldarna .

  4. bra sida =)

  5. Hej
    var sitter kädjesträckaren ligger?
    Letade på min 9-5 från 2004 kan inte hitta.
    Bra sida

  6. Hej!

    Jag får ej upp min baklucka på saaben, 95 -03 sedan.
    där e ju inget snöre å dra i som de e till tanklocket. Hoppas på hjälp 🙂 mvh Cissi

    • Jonas Lindgren

      Till bakluckan går en kabelstam på vänster sida till bl. a. lucklåset. På sedanmodellen är den ofta skadad i den del som sitter i gummidamasken. För att få upp lucklåset lossas luckans klädsel och med handen dras uppåt i metallstången mellan låsmotorn och låset. Det är trångt och pilligt men det går, ta med ficklampa in i skuffen!

      När luckan är öppen är det läge att byta ut kabelstammen i den del som går i damasken. Använd mångkardelig silikonkabel (Biltema, Kell&Co) och fördela skarvkontakterna över ett tillräckligt långt avsnitt, annars blir den för tjock. Kontaktsockeln i kabelstammens ände hittar Du till vänster innanför klädseln i bagageutrymmet.

      Kabelstammen försörjer även skyltbelysning, backljus samt styr bagagerumsbelysningen.

      Hlsn Jonas

  7. Hej och tack för bra info! Köpte min första saab idag och hade mycket hjälp av denna lista. Kunde pricka av det mesta på en 2005:a 9-5:a men vissta fallerade vissa av dina punkter. Prutmaterial.

  8. Hej,

    Väldigt bra och informativ sida för den okunnige (jag).

    Men när behöver man byta växellådan? Vi har en Saab 9-5 -01 Aero som gått cirka 26000mil och där backen krånglar. Vill inte ha ett ras! Är det något mer än växellåda och lameller man ska byta vid samma tillfälle? Vad ska jag titta på för att hitta rätt växellåda?

    Tack på förhand!

    Med vänliga hälsningar
    Ida Odén

  9. Motor på nastan alla saab 9-5 3.0 tid 2001-2 modeller verkar som att bli kaputt. Vet nogon om et bra stelle att kjøpa brukt byttmotor.

    • Magnus Fällgren

      Esp är bilens elektoniska stabilitetskontroll, systemet hjälper till vid sladd, kraftiga inbromsningar för att hjälpa föraren behålla kontrollen på bilen. Esp ska inte lysa hela tiden, för då är den urkopplad!

      Mvh Magnus

  10. yvonne öhberg

    Är det någon som kan förklara varför det på esp.symbolen står off? Den är ju på – eller?Står väldigt dåligt i instruktionsboken tycker jag, -eller så fattar jag inte. Har prövat att trycka på esp.knappen, – men jag vet inte skillnaden. Den tänds i båda fallen när bilen startas. Fungerar det då, – eller?? Finns det någon som lättbegripligt kan förklara?? Jag är van att läsa instruktionsböcker – så det är inte det…. Tacksam för svar!!!!

  11. Magnus Fällgren

    Hej!

    Funderar på att köpa en Saab 9-5 -07 som gått 22300mil. Skicket är okej och har provkört. Märkte vid provkörning en viss fördröjning vid gaspådrag(svarade inte direkt) och när man släppte gasen(tog kanske max 1sek innan gasen släpper). Är det normalt eller något som kommer kräva reparation?

    Mvh Magnus Fällgren

  12. Hej! Finns ac i bakluckan? Hur sätter man på den? Tacksam för svar
    Mvh alva

  13. Om det småvibrerar i ratten precis när man ska köra iväg, vad kan det vara för orsak ? Bilen är en 9-5 2.3t Biopower 2007, manuell växellåda.

  14. Hej tack för denna info, jag vill berömma dig för denna sida där jag hittat svar på alla mina frågor angående 9-5 👍

  15. Mycket bra sida. Är på väg att köpa en årsmodell 2000. stort tack

  16. Hej! Jag är intresserad av att köpa mig en saab 9-5 års.mod 99-02 kanske. Är inte så insatt men vet att Saab har gått i konkurs. Hur är det med reservdelar? Pratade med far o han sa att jag inte ska köpa en saab då det bara görs elbilar?!

  17. Jag har en 9-5:a kombi 2005 som fått lite bucklor här och där, funderar på att köpa en reservdelsbil och flytta delar från. Hur är det med karossen, vilka årsmodeller är lika,de flesta reservdelsbilarna är ju av äldre modell?De jag ska byta är huv,framskärm, dörrar och baklucka.

  18. Hej ! Funderar på att köpe en 9-3 -00 som gått 8000 mil. Ser mycket fresh ut! Har inte provkört än! Är rädd för fel på turbo och eventuellt snart byte av kamrem. Hade en 95 -01 förut! Där dog turbon vid ungefär 13000 mil. Är det någon som har goda rekommendationer om detta. Tackar i så fall!!! ): Lars

  19. Hej

    Sökte den refererade sidan mitt-eget.com/saab, där olika versioner av vevhusventilation diskuterats, men den ger felmeddelande.
    Har läst den tidigare men sparade dumt nog inte. Vet ni om den finns på annan adress eller nån som har den och vill maila. mats_herbert@hotmail.com.
    Funderar på en 9-5 årsmodell 04 eller 05 med c:a 11.000 mil
    Tack på förhand

  20. Hej! jag har en Saab 9 5 t 2.0 årsmodell 2000 som har dåligt oljetryck på tomgång.
    Bilen har varit stilla för två år.
    Är det någon som har goda rekommendationer?

  21. Hej,

    Bor utomlands och har aldrig ägt en SAAB, men hittade nu en 2010 ärs modell cabriolet 9-3 2.0T Aero med Hirsch tuning som gått ca 20 tusen mil. Kostar ca 100.000 SEK.
    Är det ett rimligt pris, och vad skall man fundera över som köpare?

    Bh/Magnus

  22. Magnus & Andreas

    Tackar för köpråden var till jättestor hjälp när vi köpte en 9-5 igår

  23. Motorlampan lyser gult motorn går utanproblem. Jag har laddat ur batteriet men det återgår att lysa gult.
    Vad kan man göra för att lösa problemet. Nya saab 9-5 årsmodell 2010.

  24. Hej kan man montera en Aero 95 turbo till en Saab 9-5 Linearsport SED

  25. Hej kan man montera en Aero 95 turbo 2;3 2003 till en Saab 9-5 Linearsport 2;3 2003

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *