Byte av kupefilter Saab 9-5.

Kupefilter (även så kallat pollenfilter) är något många missar att byta på sina bilar, detta är väldigt viktigt att göra då luften snabbt blir dålig i en bil. Det är dessutom väldigt enkelt att byta denna och dessutom med små medel. Dessutom är kupéfilter väldigt billiga.

Köp kupéfilter (aktivt kol) här för endast 357kr!

Nödvändiga verktyg:

  • Torx T25
  • Phillips skruvmejslar

Kupefiltret är plaserat inuti värme- & ventilationsenheten under instrumentbrädan. Luckan är på passagerarsidan.
Luckan på passagerarsidan

Börja med att ta bort det lilla mattan locket under handskfacket. Den sitter fast med 3st plastnitar. Tryck in mittenfliken låser upp niten och du kan dra ut den.
Ta bort mattan

Lossa torx-skruvarna för locket på undersidan av instrumentbrädan och ta bort den.
Ta bort locket

Öppna handskfacket och ta bort skruvarna på ovansidan.
Handskfacket

Dra ur handskfacket, ta loss sladden och slangen till kylningen.
Ta ur handskfacket

Filterkåpan sitter med sju stycken Phillips skruvar. En 7mm sexkantshål fungerar också.
Filterkåpan

Ta ur gamla filtret och rengör facket.
Gamla filtret

Här syns det varför det är viktigt att byta kupefilter ofta. Tänk att du andas in detta!
Gammalt vs nytt filter

Filtret installeras horizontellt med den övre läppen mot framsidan av bilen.Obs, notera dubbelhäftande tejpen på ovansidan.
Nytt filter

Installera skumgummitätningen först och se till att utskärningarna på det lindas runt rören på ovansidan av filterutrymmet.
Övre försegling

Dra av den skyddande filmen från den dubbelhäftande tejpen på toppen av filtret (det håller fast skumgummitätningen) och skjut in filtret.

Montera tillbaka allt i omvänd ordning och njut av den friska luften!

15 kommentarer

  1. Mitt filter (inköpt 2012) hade inte någon dubbelhäftande tejp på toppen. Annars var beskrivningen perfekt.

  2. Helt perfekt beskrivning! det här ska du ha en eloge för.

  3. Håkan Rosén

    Jag undrar en sak om den lilla nålen som kommer fram när man drar ut det gamla filtret, antar att det är en termostat eller liknande. Var ska den placeras, mellan filtret och den metallbyttan eller vad man ska kalla den, eller framför filtret alltså mot torpedväggen? Placeringen på kabelgenomföringen säger mig mellan filtret och metalllådan bakåt i utrymmet. Har jag rätt/fel?

  4. En mycket bra beskrivnng

  5. Daniel Kjellberg

    Bra beskrivning men jag saknade ett steg. Att dra ur säkring 22 så kylflänsen som sitter i locket till filtret inte är strömförande eller gäller det bara nyare bilar? Bytte precis på min 07:a.

  6. jeg skal skifte kuppefilter på min saab 9-5. Da kommer det en nål fram. hvor skal den plaseres.

  7. Har filtret i länken till Skruvat.se rätt storlek för SAAB 9-5 åm 2006?
    Biltemas 52-752 passar iaf inte!

  8. Utan den här beskrivningen skulle det inte gått så bra, tusen tack för steg för steg beskrivningen i ord och bild 🙂

  9. Tack för en bra beskrivning!!
    Saknas dock ett steg; det finns 3 skruvar i nedrekanten av handsfacket… Inte bara dem 3 i övrekanten som bild nr4 visar…

  10. >Bra beskrivning men jag saknade ett steg. Att dra ur säkring 22 så kylflänsen som sitter i locket till filtret inte >är strömförande eller gäller det bara nyare bilar? Bytte precis på min 07:a.

    Det gällde min 07:a.

  11. Äntligen en bra beskrivning!!!!!!

  12. Peter Elestedt

    Min kupefläkt har slutat fungera. Har bytt säkring utan resultat. Vid senaste service bytte man kupefiltret. Kan man ha kommit åt någon kontakt som lossnat och brutit strömmen till fläkten?

    • Jag bytte filter enligt beskrivningen ovan och fläkten vägrade komma igång (såklart provade jag efter att jag hade skruvat tillbaka allting). Skruvade bort allt igen och tog ut filtret. Har långa, smala armar så jag kunde nå fläkten genom öppningen var filtret annars sitter, petade till den lite för att säkerställa att den inte hade beckat igen. Provade fläkten och den gick precis som vanligt. Var först inne på samma spår som Peter E, men med samma resultat: alla säkringar var hela och kontakter satt där (jag tror) att de skulle.

      Efter lite letande på nätet verkar detta dock vara ett första tecken på att själva fläktmotorn börjar ge med sig. När fläkten börjar krångla mer regelmässigt får det bli till att byta.

  13. Vart sitter kupefläkten på 9-5 2005?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *